Anne Stolten-Kamstra:

‘Ik voelde mij enorm snel thuis’

Functie: Medewerker Sociale Veiligheid & Eerste medewerker Facilitair
Achtergrond: Veiligheidskunde

Directe begeleiding door een contactpersoon
‘Als veiligheidsdeskundige had ik geen idee wat ik kon verwachten van De Meerwaarde. Überhaupt niet van het onderwijs. De meeste veiligheidsdeskundigen komen tenslotte terecht bij de overheid of een andere grote instantie. Gelukkig werd ik direct goed opgevangen. Albert Hendriks, directeur onderwijs, maakte mij wegwijs in het onderwijs. Al snel wist ik wat ze van mij verwachtten en startte ik met mijn eerste onderzoek naar de veiligheid in en rondom de school. Nu tweeënhalf jaar later werk ik in vaste dienst, in twee functies. Goed voor vier dagen werk als Medewerker sociale veiligheid en Eerste medewerker facilitair.’

Geen ‘normale’ baan
‘Hoe mijn dag eruit ziet? Ik heb niet echt een standaard dag eigenlijk. Omdat je werk over veiligheid en leerlingen gaat, is het continu in beweging. Ik maak mij bijvoorbeeld sterk voor protocollen binnen de school, verschillende preventieprojecten en ik onderhoud het contact met de wijk, gemeente en politie.’ Daarnaast ben ik veel in gesprek met de surveillanten op school en hoor ik van hen wat ze is opgevallen. Doordat ik ook in het crisisteam zit, komt het ook nog wel eens voor dat ik mijn spullen moet neergooien om in actie te komen. Gelukkig valt het vaak mee. Maar de actie die het vraagt vind ik ontzettend leuk.’

Alle ruimte om jezelf te ontwikkelen
‘De Meerwaarde zet zich in op het gebied van groei en talentontwikkeling. De leerlingen staan overal centraal. ‘Wat is het beste voor onze leerlingen?’ Dat viel mij direct op toen ik begon als flexer. En zo kijken ze ook naar het personeel: wat hebben onze docenten nodig om hun werk goed te doen? Ik krijg alle ruimte om dat te doen waarvan ik denk dat het goed is. Ze willen het onderste bij me naar boven halen en dat geeft vertrouwen. Bij wat je ook doet.’

Samen in plaats van alleen
‘Eerlijk gezegd had ik nooit gedacht dat ik mij zo snel op De Meerwaarde zou thuis voelen. Veiligheidskunde gaat namelijk veelal over feitelijkheden en een directe aanpak. Een school als De Meerwaarde heeft een pedagogisch klimaat, waarin alle ruimte is voor gesprek, herstel en verbinding. Dat zie je in de religieuze identiteit en het respect voor elkaar, dat ik ook erg belangrijk vind. We werken hier samen en dat is de kracht van de school.’

 

Meer lezen? Lees ook de verhalen van Erik, Gert, Marlijn en Martin!

Of bekijk onze vacatures...