MEERweten - week 39 - 2020

21-09-2020

WEEK 39 22 september t/m 28 september 2020

DAGOPENING

IEDEREEN IS GELIJK! TOCH..?!  
     
  Deze week is het de ‘Week Tegen Pesten’. Niemand wil graag gepest worden. Toch blijft pesten helaas een probleem dat regelmatig de kop opsteekt.

Pesten kan op allerlei manieren, bijvoorbeeld door buitensluiten of door discriminatie.
We staan deze week bij de dagopeningen stil bij het thema pesten en denken aan de hand van de Bijbel na over woorden als discriminatie, (voor)oordelen, racisme, gelijkheid én naastenliefde.

 
 

MAANDAG 21 SEPTEMBER

Gelijk

Romeinen 2:11

DINSDAG 22 SEPTEMBER

Oordelen

Jakobus 2:1-4

WOENSDAG 23 SEPTEMBER

Vreemdelingen

Deuteronomium 10:17-19

DONDERDAG 24 SEPTEMBER

Vooroordelen

Lucas 10:29-37

VRIJDAG 25 SEPTEMBER

Liefde

Johannes 13:34-35

 

 

AGENDA

 
 

Dinsdag 22 september
Voorlichtingsavond PRO leerjaar 1,2,3

Woensdag 23 september
Voorlichtingsavond leerjaar 3 Basis/Kader

Dinsdag 29 september
PTA-avond leerjaar 3,4 M&T

Dinsdag 29 september
Voorlichtingsavond leerjaar 4 Basis/Kader

Woensdag 30 september
PTA-avond leerjaar 3,4 BWI

Donderdag 1 oktober
PTA-avond leerjaar 3,4 PIE

 
 

 

NIEUWS - SCHOOLBREED

CORONA-UPDATE  
     
  Pauzes in de buitenlucht
Wat kunnen we nu genieten van een mooie nazomer. Onze leerlingen ook. Heerlijk buiten pauzeren. Maar hoe gaat het bij slecht weer? Dat hebben we korte tijd geleden enkele dagen ervaren. Leerlingen mochten binnen blijven en die in-huis-drukte stond haaks op onze bedoeling om grote drukte in het schoolgebouw te voorkomen. Zouden we dat niet slimmer kunnen organiseren? Jazeker!

In de binnentuin zal een grote overkapping worden gerealiseerd. In combinatie met de galerij biedt dat een aanzienlijke buitencapaciteit waardoor de aula’s gesloten blijven. De overkapping staat daar bovendien veilig in de weekenden en de komende vakanties. We sporen de leverancier aan de overkapping te realiseren voordat de volgende bui valt.

Corona - Wat zijn de regels voor thuisblijven of toch naar school gaan?
Op de sites van het RIVM, de VO-raad en De Meerwaarde wordt met (veel) tekst uitgelegd hoe de regels in elkaar steken. Met zoveel tekst wordt het niet per se duidelijker.
Een collega gaf het idee om een overzichtelijk plaatje/schema te gebruiken.

Hoe simpel kan het zijn om inzicht te geven in de regels:

 

 
   

Verder geven de meest gestelde vragen ook snel inzicht in de regels. Op de website kunt u via deze LINK de vragen vinden. Als voorbeeld licht ik onderstaande twee vragen / antwoorden eruit:

Mijn kind heeft langdurig verkoudheidsklachten/ hooikoorts. Moet hij of zij dan thuisblijven?
Als het kind elk jaar hooikoorts heeft of chronisch verkouden is dan herken je de klachten. Het kind mag dan gewoon naar school. Twijfel je of zijn/haar klachten anders zijn dan je gewend bent, houd het kind dan thuis tot de (nieuwe) klachten voorbij zijn.

Ik heb geen klachten, maar mijn huisgenoot heeft koorts of benauwdheid.
Als je huisgenoot last heeft van benauwdheid, verhoging of koorts, blijf je thuis. Pas nadat je huisgenoot 24 uur klachtenvrij is van koorts/ verhoging/ benauwdheid mag je weer naar school.

 
 

KENNISMAKING MET DE MENTOREN VAN KLAS 1  
     
  De ouder(s)/verzorger(s) van de leerlingen van klas 1 worden op school uitgenodigd om kennis te maken met de mentor.
  • Woensdag 7 oktober a.s. worden alle ouder(s)/verzorger(s) van 1 kader op school uitgenodigd.
  • Op donderdag 8 oktober heten we de ouder(s)/verzorger(s) van 1 basis en 1 GT welkom.

De persoonlijke uitnodiging voor deze avonden ontvangt u per mail.

 
 
 
 

NIEUWS - VAN HET LEESPLEIN

Aandacht voor lezen  
     
  Op De Meerwaarde wordt veel gedaan aan leesbevordering. Dat is belangrijk, want als kinderen in de brugklas komen, zie je dat ze minder gaan lezen of zelfs helemaal stoppen met lezen. Dit heeft o.a. te maken met andere interesses, de leefwereld die groter wordt, een mobiel waarop je allerlei media kunt volgen.

Lezen wordt vaak als stom en suf ervaren en dat is best jammer. Want wie meer leest wordt beter in taal. Dit klinkt niet alleen logisch, het is ook echt zo. Meer lezen heeft een bewezen positief effect op woordenschat, spelling, grammatica, begrijpend lezen en schrijven! Lezen is ook belangrijk voor je toekomst, bij het doen van een vervolgopleiding of bij het vinden van een baan.
In onderstaand schema zie je wat leesbevordering met je doet:
Met 15 minuten lezen per dag, lees je minimaal 1 miljoen woorden per jaar en groeit de woordenschat met ca. 1.000 woorden per jaar.

Bron: https://www.kb.nl/sites/default/files/meer-lezen-beter-in-taal-vmbo-jan-2013.pdf 

Bij het Leesplein (de schoolbibliotheek) kunnen de leerlingen terecht voor het lenen van een boek, maar ook voor advies over een boek voor een opdracht of andere informatie. De brugklassen krijgen momenteel uitleg over het Leesplein en het gebruik van de app ‘Aura Library’. In deze app kan de leerling makkelijk zien wanneer een geleend boek teruggebracht moet worden, kan die een boek zelf verlengen, reserveren, en zoeken in de collectie naar boeken. Vraag uw kind er maar eens naar.

Deze week is de ‘Week Tegen Pesten’ waarin het aanpakken van pesten en het werken aan een veilige school centraal staat. In aansluiting daarop zetten we het volgende boek in de spotlight: Geen keus van de schrijver Hans Mijnders.
Samengevat gaat het boek over:

Vanwege het werk van haar vader moet de 15-jarige Lisanne naar een andere stad verhuizen. Ze ziet er erg tegenop om op een nieuwe school te beginnen. Maar alles lijkt mee te vallen. Ze raakt bevriend met Michelle, Charlotte en Manon en heeft al snel een date met Kevin, de populairste jongen van de school. Maar dan vindt ze een briefje in haar jaszak: 'Je moet Kevin met rust laten! Je bent hier net nieuw, dus ... blijf van hem af! Achter aansluiten. De onaantastbare valse meiden'
Vanaf dat moment verandert de sfeer. Haar vriendinnen keren zich tegen haar en pesten Lisanne zo vaak ze kunnen. Hoe ze ook haar best doet om het te negeren, de pesterijen worden steeds gemener. Lisannes angst groeit met de dag. Als ze opnieuw een dreigbrief ontvangt, ziet ze het niet meer zitten. Radeloos sluit ze zich op in haar kamer…

Dit boek is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van het Ierse meisje Phoebe, dat als tiener naar Amerika verhuisde en daar het slachtoffer werd van ‘The untouchables Mean Girls’.

Voor meer boeken over het thema pesten, klik op de volgende link: https://demeerwaarde.auralibrary.nl/auraicx.aspx?ID=4 

Je ziet dan de boeken in de carrousel; als je op een boekcover klikt, krijg je meer informatie over het boek.

Veel leesplezier!
Ellen Niewold - mediathecaris

 
 
 
 

NIEUWS - UIT DE TEAMS

BEELDENDE VORMING MET 1 GT  
     
  De eerste weken van dit nieuwe schooljaar hebben alle leerlingen van 1 GT zich bezig gehouden met het thema Profiel.

De eerste opdracht was: teken een zelfportret.
Het portret op de foto is van Jari uit 1gt4.

Knap gedaan!

 
 
 

 

Postadres
Postbus 223
3770 AE Barneveld


Bezoekadres
Rietberglaan 6
3771 RD Barneveld
 


Contact
T 0342 404 777
info@demeerwaarde.nl